Roeland Kapaan stamt uit een zeer muzikale familie waar het beluisteren en het zelf actief musiceren
enorm werd gestimuleerd. Zijn opa was zeer actief in het Leidse muziekleven, zijn oma speelde viool en
van vaders kant heeft de beroemde hoboïst Han Kapaan zijn sporen in het Nederlandse muziekleven
dubbel en dwars nagelaten.
Al op de basisschool genoot Roeland Kapaan enkele jaren blokfluitles waarna op de middelbare school
de aan-sluiting bij een fanfare volgde met als instrument de Tenor-sax. De lessen op saxofoon vonden in
eerste instantie plaats in de kelder van een flat, tussen de aardappelen en het vele gereedschap. De
studie verliep zo voorspoedig dat de desbetreffende leraar van muziekvereniging Pro-Musica hem al
snel verwees naar de Haagse muziekschool. Na zijn eindexamen H.A.V.O volgde de keuze tussen de
sportacademie of het conservatorium.
Na zijn militaire dienst bij de kapel van de Artillerie begon Roeland aan het Rotterdams Conservatorium
met de studie schoolmuziek, later gevolgd door de studie saxofoon en aantekening Basklarinet.
Door zijn ruime ervaring als ensembleleider/dirigent van
muziekschool ensembles is Roeland Kapaan als geen ander in staat
om composities zo te arrangeren of te bewerken, zodat de muziek
voor ensembles goed speelbaar blijft, partijen voor de diverse
instrumenten verschillende niveaus hebben en het klinkend resultaat
van de arrangementen een lust zijn voor het oor. Ook als componist
heeft Roeland twee composities voor harmonieorkest op mijn naam.
Eigen werk:
1. Garden of Reflection*
2. Kickshaw and Carmelite*
Arrangement/Bewerking:
1. Pantomine / A Gretry (Zemir et Azor, heterogeen ensemble)*
2. Uzicko Kolo / Trad. (Servische krijgsdans, heterogeen ensemble)*
3. Adagio / B. Marcello (solo voor hobo en heterogeen ensemble)*
* Prijs op aanvraag
De veelzijdigheid van Roeland Kapaan komt vooral tot uitdrukking in
de vele genres waar hij als solist actief is. Of het nu bijzondere
combinaties betreft zoals Sopraan-sax met kerkorgel, klezmerklarinet
met Harmonie-orkest of als tenor-saxofonist met een jazz kwartet, hij
is van alle markten thuis.
Tijdens zijn saxofoon opleiding op het Rotterdams conservatorium
speelde Roeland menigmaal als solist het “Concertino da Camera”
van Jacques Ibert onder leiding van Otto Ketting in de Doelen te
Rotterdam en Vredenburg in Utrecht. Andere solistische werken die
hij met harmonieorkest heeft gespeeld zijn o.a: Oodles of Noodles
(J. Dorsey), Ballade (A. Reed), Aria e Danza (K. Schoonenbeek) en
nog vele andere werken.
Als u interesse heeft om Roeland als solist te vragen, neem dan
tijdig contact met hem op in verband met zijn agenda.
Als muziekdocent voor saxofoon en klarinet, heeft Roeland Kapaan zijn sporen meer dan
verdiend. Hij leidde verschillende leerlingen op voor een vakstudie muziek, gaf een masterclass in
Thailand en Korea, en is met zijn jarenlange ervaring als docent bij verscheidene muziekscholen
een autoriteit als het gaat om het aanbieden van lesstof; de lesstof is op het niveau van
schoolmuziek.
Speciale aandacht wordt geschonken aan de problematiek van de embouchure -de mondstand
ten opzichte van het instrument- maar ook de stemming van het instrument.
Roeland Kapaan geeft nog steeds les in de HAFABRA wereld: de amateur kunstbeoefening voor
Harmonie, Fanfare en Brassband. Als saxofoondocent is hij verbonden aan de SKVR in
Rotterdam en als saxofoon en klarinetdocent bij het Centrum voor Kunsten in Spijkenisse.
Voor leerlingen met solistische aspiraties, of met een technisch of muzikaal probleem, bestaat de
mogelijkheid om gebruik te maken van Roeland's expertise. Voor talentvolle leerlingen bestaat de
mogelijkheid om lessen te volgen en het spel te perfectioneren.
Met zijn brede opleiding aan het Rotterdams Conservatorium op het gebied van doceren,
uitvoerend musicus en de aantekening Kamermuziek, werkt als een pré om het spel op een hoger
niveau te brengen.
Neem gerust contact op om het een en ander in een goede sfeer te bespreken als u zich graag op
muzikaal gebied verder wilt ontwikkelen.
Roeland Kapaan studeerde in zijn opleiding schoolmuziek
koordirectie en heeft daarnaast apart les gehad in slagtechniek van
Jos van der Sijde.
Al tijdens zijn studie werd hij gevraagd om als invalkracht koren te
leiden, was vele jaren dirigent van het Delfts Promenade Orkest en
dirigeerde ook harmonie orkesten. Hij is nu nog verbonden als
ensembleleider/dirigent van het Romanov ensemble, een
heterogeen ensemble van de Rotterdamse muziekschool (S.K.V.R)
. Tevens wordt hij gevraagd om de houtblazers (sectierepetitie) van
diverse verenigingen voor te bereiden op weg naar een concours of
jaaruitvoering.
Heeft u behoefte om uw blazers/vereniging goed voor te bereiden
op een belangrijk
Concert of uitvoering, neem dan gerust contact met hem op.